Amikor valaki felkeres bennünket slusszkulcs másolással kapcsolatban, rögtön felvetődik a kérdés, hogy milyen típusú Volkswagenhez kell kulcsot másolni?
Kezdjük a Beetle-vel
vagy ahogy sokan ismerik, a jó öreg bogárral…
A harmincas évekre nyúlik vissza a történet, amikor is a németek egy „népautót” kezdtek el gyártani olyan céllal, hogy ez a nagy többségnek elérhető, kifizethető legyen, és tervük össze is jött. Ebből a típusból több millió példány gördült le a futószalagról, és a legismertebb gépkocsik egyike lett. A prototípust Ferdinand Porsche tervezte, ekkor ő még nem is sejtette hogy egy „tömegkultuszt” hoz létre. Az első „bogárkulcsok” még fémfejűek voltak, amit autókulcs másoló gépek híján csak kézzel, tűreszelők segítségével készítettek el a mesterek, majd ahogy fejődött a technika már a kulcsok is műanyag vagy plasztik fejűek lettek.
Ékszerként is menő :)
Aztán ahogy a biztosítótársaságok kitalálták az immobiliseres védelmi rendszert, ami a kulcs fejében lévő kis immochipből illetve a gyújtáskapcsolóra illesztett immogyűrűből és immodobozból áll. A technikai fejlődés a Volkswagen-t sem kerülte el így e nagy tradíciókkal rendelkező cég is belekezdett a védelem fejlesztésébe. 1995-96 tájékán jelentek az első immochipek, amit a mai napig T5 néven ismerünk és a jelenlegi autókulcs másoló gépekkel körülbelül 10 másodperc alatt lehet klónozni. Természetesen a Volkswagen is ezt az első generációs chipet alkalmazta olyan típusoknál mint a Bora, Caddy, Golf, Passat, Sharan, és nem utolsó sorban a Transporter.
Aztán 1998 tájékán jött ki az új generáció, amit T6-nak vagy ID48-nak hívnak és 2004–2005-ig előszeretettel alkalmazta a Volkswagen szinte minden típusába. (Természetesen akkor már gőzerővel folytak párhuzamosan a fejlesztések az ID 46 irányába, mely a 2003-2004 időszakban már megfigyelhető egy két típusnál.) Visszakanyarodva az ID 48-as üvegchiphez ezt a bonyolult algoritmust jó ideig csak tanítani, vagy illeszteni lehetett az autóhoz, mert a klónozás 2013–2014-ig nem volt megoldott.
ID48-as üvegchip
A mai napig is csak úgy lehet ilyen autókulcsokat másolni, hogy a gépjármű gyújtáskapcsolóján lévő indukciós tekercsről is le kell olvasni az adatokat, és összevetni a kulcson lévő algoritmusokkal, majd ezután összekonvertálva ezeket az adatokat, jutunk el a chip klónozás folyamatához. 2004–2005 tájékán dobták piacra az ID48 pre-kódolt változatát, melyet általában illesztési eljárás keretein belül tanítunk fel az autóhoz. (Természetesen ebben az esetben is klónozható az autókulcs, de csak akkor szoktuk ezt igénybe venni hogyha a gépkocsi nem képes a chip-et feltanulni, illetve biztonsági okokból (például hogy megóvjuk a motorvezérlőt) erre szükség lehet.)
Ezután kitalálták, hogy komponens védett immobilisert építenek a kulcs fejébe, és így a Volkswagen is ezután ezt a rendszert építette be autóiba. 2003–2005 körül kifejlesztették a Canbus rendszert amit a VW is előszeretettel alkalmazott autóiban, így már e két bonyolult rendszer védte a már amúgy sem egyszerű technológiát. Ezeket az autókulcsokat a mai napig is leginkább profi „tanítós” gépekkel illesztjük fel a gépkocsi motorvezérlő rendszerére, mert ezek távnyitója általában együtt tanul az immobiliser chippel.
2006–2007-es évek áttörésnek számítanak a Volkswagen kulcsmásolás perifériáin, ugyanis bizonyos VW típusoknál megjelentek a kis „bedugós” dobozkák, amit a műszerfalba kell helyezni, és az autó start/stop gombját megnyomva már indulhatunk is utunkra.(Természetesen ezeket az autókulcsokat is tudjuk másolni, itt például érdekesség hogy külön tanul a távirányító az immobiliser chiptől.)
2008-tól jelennek meg a piacon a szabad kezes vagy „keyless go” nevezetű „kütyük”, ahol már be sem kell helyezni a nyílásba az irányító szerkezetet, az autó már „zsebből” indulhat, természetesen csak akkor, ha a bonyolult algoritmussor amit az „immo” rejt, megegyezik a vezérlőegységben tárolt adatokkal. Ezek az új konstrukciók a Volkswagen csoportot sem hagyták hidegen, ezért már 2008–2010-től megfigyelhető, hogy ők is sokszor alkalmazzák a „keyless go” nevű újdonságot.
Start-Stop gomb
2015–2016-tól teljesen új proximity technológia veszi kezdetét, ahol már közelítve az gépkocsihoz gombnyomás nélkül nyílnak az ajtók, és persze a „zsebünkből” indul a „gépezet”. Itt tartunk. Meglátjuk mit hoz a jövő…
Mindenesetre egy biztos, akár autókulcs másolás, akár más kulccsal kapcsolatos problémája van, a Horacsik Vegyesipari és Fémtömegcikk Forgalmazó Kft. szívesen áll rendelkezésére.